Är du rädd för att flyga

Det händer inte många olyckor med flygplan.
Men många människor är rädda för att flyga.
Om du är rädd för att flyga
är det viktigt att du är väl förberedd för resan.

Försök att sova länge natten före flygresan.
Var noga med att äta frukost den dag du ska flyga.
Du mår bättre om du inte är hungrig.
Kom i god tid till flygplatsen.

Berätta gärna för personalen på flygplanet att du är rädd.
Du kan också prata med den som sitter bredvid dig.
Om det är första gången du flyger
är det bra att be någon berätta för dig
vad som händer under resan.

Det finns kurser där man får lära sig
att inte vara rädd när man flyger.
På Forum för flygrädda kan du läsa om kurserna.
Där finns också goda råd
till dig som är rädd för att flyga.

Om du klickar här så kommer du till Forum för flygrädda.
Den sidan är inte lättläst.