Sjukförsäkringskort

Det är viktigt att du är försäkrad
när du åker ut utomlands.
Det kan kosta mycket att gå till doktorn utomlands
om du inte är försäkrad.

Det finns ett särskilt sjukförsäkringskort
som gäller i alla länder som är med i Schengen.
Det särskilda sjukförsäkringskortet
gäller också i länderna Estland, Lettland,
Litauen, Cypern, Malta, Polen, Slovakien,
Slovenien, Tjeckien, Ungern, Storbritannien,
Irland, Liechtenstein och Schweiz.


Så här ser sjukförsäkringskortet ut.

Det särskilda sjukförsäkringskortet
beställer du hos Försäkringskassan.
Personalen på Försäkringskassan
kan också berätta vad du behöver
om du åker till länder
där det särskilda sjukförsäkringskortet inte gäller.

Om du klickar här kommer du till
försäkringskassans webbplats.

Här kan du beställa det
särskilda sjukförskringskortet.
Sidan öppnas i ett nytt fönster.
Den sidan är inte lättläst.