Från den 6 november 2006 gäller nya regler
för vad du får ha med dig i handbagaget.
Det här är det nya som gäller:
Du får inte ta med någon flaska, burk eller tub
som rymmer mer än 100 gram (eller 1 deciliter).
Du ska stoppa alla vätskor i en en-liters plastpåse
som går att stänga.
Allt måste få plats i påsen utan problem.

Du ska lägga dina burkar, flaskor och tuber
i en sådan här en-liters plastpåse som
går att stänga.
Till vätskor räknas geléer, krämer, vatten, tandkräm, hårgelé,
drycker, soppor, saft, parfym, raklödder och sprayer.
Du kan få en plastpåse på flygplatsen
om du inte har någon hemma.
Men det är bra om du packar allt hemma.
Då går det lättare och snabbare genom säkerhetskontrollen.
Mediciner och barnmat behöver inte packas i plastpåse.
Du får ha med dig så mycket som du behöver under resan.
Du kan läsa mer om vätskereglerna på Transportstyrelsens webbplats.
Sidan öppnas i ett nytt fönster.
Den informationen är inte lättläst.